O APLIKACJI

Album Music For Mr. Fortuna został wydany w bezpłatnej aplikacji mobilnej „Stretch Milian“, dostępnej dla urządzeń z systemem Android oraz iOS. Jest on dostępny na platformach App Store oraz Google Play. Aplikacja umożliwia sterowanie materiałem dźwiękowym niniejszego albumu poprzez ustalanie poziomu głośności każdego instrumentu, regulowanie szybkości odtwarzanych utworów oraz zapętlanie wybranych fragmentów muzyki. Wyposażyliśmy aplikację w partie nutowe każdego instrumentu, by sprawić przyjemność wszystkim, którzy chcieliby z nami pograć.

PREMIERA

17. grudnia 2016

Premiera płyty CD oraz

interaktywnego albumu

w bezpłatnych aplikacjach

mobilnych dla systemów

Android oraz iOS

7. stycznia 2017

Festiwal Jazz z Wami

Premiera koncertowa

Estrada Poznańska

ul. Masztalarska 8

Poznań

WIDEO
JERZY MILIAN

Jerzy Milian urodził się 10 kwietnia 1935 roku w Poznaniu. Zaczynał jako pianista, ale jego głównym instrumentem od lat pozostaje wibrafon, na którym zaczął grać w Sekstecie Krzysztofa Komedy. Od końca lat ‘50 nieprzerwanie realizuje się także jako kompozytor – tworząc zarówno krótkie, przebojowe utwory, jak i rozbudowane, awangardowe formy.

Ukończył poznańską Państwową Średnią Szkołę Muzyczną w klasie fortepianu. Początki kariery scenicznej Jerzego Miliana sięgają wczesnych lat ’50. Już w roku 1954, jako 19-latek prowadził zespół jazzowy w Szkole Inżynierskiej. Jeszcze jako pianista poznał całą śmietankę jazzową ówczesnego Poznania. W latach 1954-1955 prowadził własny kwintet wraz z gitarzystą Stanisławem Chwiłkowskim, kontrabasistą Ryszardem Czaplickim, klarnecistą Jerzym Piątkiem i perkusistą Stanisławem Liskiem.

Jerzy Milian we wspomnieniach przyznaje, że zaczął grać na wibrafonie z inspiracji Krzysztofa Komedy: Nie pamiętam jak doszło do spotkania z Komedą, natomiast nie zapomnę wspólnego spaceru ulicą Głogowską. Szliśmy wtedy razem do restauracji “Magnolia”, gdzie grał zespół posiadający w składzie także wibrafon. Wcześniej Krzysztof nabuzował mnie wiadomościami o tym instrumencie, o grupie Modern Jazz Quartet, mówił o Lionelu Hamptonie i Milt Jacksonie. Komeda miał znajomych wśród muzyków w “Magnolii”, wszedł więc na scenę i zaczął coś grać. Wtedy nieśmiało chwyciłem pałeczki i zacząłem uderzać w płytki wibrafonu. I to zaczęło grać!

Milian zafascynował się wibrafonem, porzucił fortepian i rozpoczął intensywne ćwiczenia na nowym instrumencie. Kilku wskazówek udzielił mu profesor Nowakowski. Dalej na wibrafonie uczył się już sam. Milian stał się członkiem sekstetu Komedy, z którym wystąpił na legendarnych festiwalach jazzowych w Sopocie w latach 1956 i 1957. Współpraca z Komedą trwała do 1958 roku. Następnie w 1959 i 1960 występował w Kwintecie Jana Ptaszyna Wróblewskiego. Przez cztery lata (1966-69) prowadził własne trio, w którym grali perkusista Grzegorz Gierłowski i kontrabasista Jacek Bednarek. Zespoły Jerzego Miliana regularnie nagrywały na potrzeby Polskiego Radia w Poznaniu. Spod pióra Jerzego Miliana wyszło wówczas kilkaset utworów. W archiwum Radia Merkury, Regionalnej Rozgłośni Polskiego Radia w Poznaniu znajduje się do dziś ponad setka taśm zawierających nagrania zespołów Miliana, jak również nagrania zespołów wykonujących utwory kompozytora. Muzyk współpracował wówczas także z innymi zespołami radiowymi – m.in. Studiem Jazzowym, Orkiestrą Taneczną Radia i Telewizji oraz z Poznańską Piętnastką Radiową. Poza granicami Polski kompozycje i wibrafon Miliana można było usłyszeć z orkiestrą Gustava Broma (Czechosłowacja), Güntera Gollascha (NRD) oraz prowadzoną przez Etienne’a Verschuerena BRT (Belgia).

Równolegle Milian rozwijał swoje zdolności kompozytorskie. W studiowaniu kompozycji pomogli mu Bogusław Schaeffer, Felicjan Dąbrowski oraz Wolfram Heicking. Ten ostatni wykładał na berlińskiej Hochschule für Musik, gdzie Milian zdobył w 1973 roku dyplom.

Od 1973 roku Jerzy Milian prowadził przez siedemnaście lat Orkiestrę Rozrywkową PRiTV w Katowicach, występując z nią na licznych koncertach, festiwalach i dokonując nagrań na potrzeby radiowego archiwum. Po rozwiązaniu Orkiestry w 1991 roku zrealizował kilka premierowych projektów (m.in. nagrany solo album „Milianalia”). Zaczęły się także ukazywać niepublikowane wcześniej materiały z jego bogatego archiwum. Po utwory kompozytora zaczęli sięgać twórcy z całej Europy, m.in. berliński kolektyw producencki Jazzanova. Największą serię wznowień, a także albumów prezentujących niepublikowane utwory Miliana stworzyło wydawnictwo GAD Records.

Oprócz muzyki pasją kompozytora jest malarstwo, które studiował w latach ’50 w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu u prof. Eustachego Wasilkowskiego. Maluje głównie ikony, które prezentował na kilku autorskich wystawach. Był również wykładowcą Poznańskiej Wyższej Szkoły Muzycznej, obecnie Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Odznaczony Krzyżem Kawalerskim (1980), Krzyżem Oficerskim Polonia Restituta (1986), medalem Pro Sinfonika (1995) oraz Krzyżem Komandorskim Polonia Restituta (2004).